Nyt partnerskab giver ukrainske børn støtte i Sundby Boldklub

image Ukranie-dag i Sundby Boldklub
Mark Engelsted
19. juni 2024 kl. 11:23
Nyt samarbejde med Københavns kommune og DIF.

I Sundby Boldklub tror vi på at støtte indsatser, der gør en forskel i vores lokalområde. Vores mål er at sikre, at alle børn og unge har mulighed for at dyrke idræt, uanset deres baggrund og økonomiske midler.

De seneste 10 tirsdage har vi tilbudt træning for ukrainske børn. Vi henter børnene, hvor de bor, og følger dem til Kløvermarken, hvor vi træner frem til kl. 18. Efter træningen hygger vi os sammen i klubbens omgivelser og nyder en sodavand, for at fokusere på det sociale og inkluderende fællesskab.

Vi ser også frem til at arrangere 2 x 3 dage i sommerferien, hvor vi vil træne børnene i 4 timer hver dag.

Vores håb er, at vi på sigt kan inkludere flere af disse børn i vores almindelige træningstilbud og skabe en endnu stærkere følelse af fællesskab og inklusion.

Ukraine-dag i Sundby

Den nye aftale blev markeret til et arrangement i Sundby Boldklub. Her var der fælles fodboldtræning for alle interesserede ukrainske børn og forældre med efterfølgende spisning.

”Som Danmarks største børne- og ungeorganisation har vi lige fra krigens udbrud ønsket at være der for de ukrainske flygtningebørn. Vi ved, hvor meget de gode fællesskaber kan betyde for både trivsel og børnenes sociale liv, så vi er glade for at få muligheden for at udvide vores arbejde i København, hvor de fleste ukrainere opholder sig,” siger Frans Hammer, der er næstformand i DIF.

Med støtte fra Grundfos Fonden er der på landsplan indtil videre omkring 2900 ukrainske flygtningebørn, der har fået hjælp til at betale kontingent, komme på lejr eller materialer.

Mere om samarbejdet:

• Københavns Kommune og DIF get2sport samarbejder om at hjælpe ukrainske flygtningebørn ind i det danske foreningsliv
  • Formålet er at give børnene så normal en hverdag som muligt
  • Der indgås aftale med seks foreninger, der skal agere modtageforeninger for ukrainske børn med særlig hjælp til at skabe et trygt miljø
  • Foreningerne er Hovedstadens Svømmeklub, Fremad Valby, Nørrebro United, Sundby Boldklub, Basketklubben B3B og Hwarang Tigers Taekwondo
  • Foreningerne får blandt andet støtte til hjælpetrænere, der kan agere tolke og skabe trygge miljøer med støtte fra Grundfos Fonden

Fakta om støtten til ukrainske børn:

• Grundfos Fonden donerede kort efter krigens udbrud 5 millioner til DIF øremærket idrætsforeningernes arbejde med nytilkomne flygtningebørn
  • Foreløbig har omkring 2.900 børn og unge af forskellig baggrund fået glæde af støtten, hvoraf langt hovedparten er fra Ukraine
  • Støtten er gået til blandt andet kontingenthjælp, idrætsudstyr, stævnedeltagelse, sociale aktiviteter og deltagelse på idrætsskoler i skoleferierne