Historisk sæsonpremiere for Sundby Boldklub

image Cheftræner Thomas Karabulut holder et vågent øje med sine spillere under forberedelserne på divisions-debuten.
Michael Jensen
01. august 2024 kl. 19:52
I weekenden går det atter løs i de tredje- og fjerdebedste danske divisioner for herrefodbold – og lørdag bliver det for første gang nogensinde med deltagelse af Sundby Boldklub.

Lørdag den 3/8 2024 bliver en dag vi aldrig kommer til at glemme når holdet kl. 15:00, mod nedrykkerne fra FA 2000, går i gang med sin første 3. divisionskamp nogensinde.

At det bliver noget af en udfordring, SB lægger ud med, er der vist ingen tvivl om. Lørdagens hjemmehold kommer til at tage imod sine gæster med farten og fysikken fra 2. division. Lidt af dette prøvede Sundby kræfter med i den sidste testkamp søndag, mod det nyslåede 2. divisionshold Frem, hvor det blev 3-0 til Valbyholdet.

Forskel på humøret

FA 2000 var ellers uhyre tæt på at undgå nedrykningen, der først blev afgjort i sidste spillerunde. Holdet fra Frederiksberg gjorde ellers hvad de skulle sidste spilledag, da man besejrede Brabrand med 1-2 i det østjyske. Men desværre for vores kommende værter vandt både HIK og Thisted deres sidste opgør mod henholdsvis Fremad Amager (1-0) og Skive (2-1) og dermed måtte FA 2000 sluge nedrykningens bitre pille. Måske sidder den ærgrelse og skuffelse stadig lidt i nedrykkerne i denne turnerings første kampe – alt andet vil være overraskende.

Omvendt må det være et forrygende humør, som Sundby Boldklub går ind i den nye sæson med. Det er ikke ret længe siden, at holdet spillede i serie 1, men pludselig gik det stærkt med oprykningerne. Et virkeligt godt arbejde af klubbens folk, med trænerteamet i spidsen, er fortjent blevet belønnet med et medlemskab af Divisionsforeningen i 2024/2025.

Godkendt pre season for SB

Her i opstarten blev først Hørsholm Usserød besejret 3-1 hjemme i Sundby Idrætspark, siden blev det 1-1 mod GVI – også hjemme, og afslutningsvis blev det, som allerede nævnt til et nederlag på 3-0 mod Frem i Valby Idrætspark.

Nederlaget i Valby var egentligt okay, men blev måske et mål eller to for stort. Spillemæssigt havde vi nemlig nogle ret fine perioder og også et par gode chancer blev det til. Tættest på kom Nicolai Jægergaard, da han, i anden halvleg, smækkede kuglen på stangen tæt på det lange hjørne.

Fine præstationer i tre ok kampe, hvor nederlaget i generalprøven forhåbentligt er et tegn på, at det bliver en god premiere!

Ny hjemmebane med passende navn

Grunden til at testkampene på hjemmebane blev spillet i Sundby Idrætspark er, at det også bliver hjemmebanen i turneringen og evt. i pokalturneringen. Divisionsforeningen kunne ikke godkende opvisningsbanen foran klubhuset på Raffinaderivej. Det fjerner jo desværre noget af klublivet i forbindelse med kampene fra klubhuset, men til gengæld vil der være gode- og tørre forhold for tilskuere og sponsorer – også når det regner. Og man jo altid køre til klubhuset og hygge sig når holdet har spillet! Derudover klinger det vel egentligt også meget fint og passende, at Sundby spiller i Sundby Idrætspark, et stadion der første gang slog dørene op i 1922 – samme år som Sundby BK blev stiftet..

En sæson uden VEO-live

For de af jer, der er vant til at se kampene via VEO-live, må vi desværre meddele, at dette ikke kan lade sig gøre i 3. division. Tv-rettighederne til disse kampe er nemlig solgt til jysk/fynske medier (jfm). For at se kampene på skærmen skal I derfor købe adgang via dette link: https://jfmplay.dk/sejfmplay . Det koster under kr. 20,- om ugen og giver desuden adgang til både speedway, Ishockey, meget andet fodbold, håndbold, skrevne artikler og meget mere.

3.division lørdag den 3. august kl. 15:00 på Jens Jessensvej, Kunst 1

FA 2000 – Sundby BK